Tiada sial pada bulan Safar

View previous topic View next topic Go down

Tiada sial pada bulan Safar

Post by medangtamang on Mon Feb 11, 2008 9:53 am

Oleh MOHD. YAAKUB MOHD. YUNUS

Masyarakat Arab zaman jahiliah memang terkenal dengan mengerjakan amalan-amalan yang bercanggah dengan syarak. Perjalanan kehidupan seharian mereka sentiasa dibayangi oleh amalan-amalan syirik, tahyul dan khurafat.

Contohnya, jika mereka ingin memulakan sesuatu perjalanan, mereka akan melihat gerakan-gerakan sesetengah jenis binatang seperti burung mahupun busur panah yang dilepaskan sama ada ke kiri atau ke kanan.

Mereka beranggapan arah gerakan tersebut boleh mempengaruhi keburukan atau kebaikan yang mungkin dihadapi dalam perjalanan tersebut. Sekiranya pada tanggapan mereka gerakan tersebut menunjukkan alamat yang tidak baik maka mereka membatalkan hasrat untuk meneruskan perjalanan tersebut. Perkara sebegini disebutkan tathayyur atau meramalkan sesuatu kejadian yang buruk disebabkan oleh sesuatu perkara.

Islam menyelar budaya tathayyur dan menganggap ia perbuatan yang mencemar kemurnian tauhid.

Islam meletakkan kejadian sesuatu perkara itu bergantung kepada kehendak dan kekuasaan Allah semata-mata. Firman-Nya: Katakanlah (wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal”. (al-Taubah: 51)

Menyandarkan sesuatu musibah bakal menimpa kerana sesuatu perkara seperti gerakan binatang, kedudukan bintang, waktu atau masa tertentu dan lain-lain adalah perbuatan yang tercela kerana segala sesuatu itu ditetapkan oleh Allah tanpa ada faktor lain yang mempengaruhi keputusan-Nya.

Firman Allah s.w.t., Ketahuilah, sesungguhnya nahas dan malang mereka itu hanya ditetapkan di sisi Allah, akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui. (al-A’raaf: 131)

Oleh itu, sesiapa yang membuat keputusan berdasarkan tathayyur maka dia terjebak ke lembah kesyirikan.

Daripada Abdullah ibnu Umar r.a dia berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Barang siapa yang menangguhkan hajatnya kerana al-Thayrah (ramalan buruk kerana sesuatu) maka dia telah berbuat syirik”. (riwayat Imam Ahmad, no: 6748)

Namun apa yang menyedihkan setiap kali ketibaan bulan Safar, budaya jahiliah yang diperangi oleh Islam ini seakan-akan muncul semula. Safar bermaksud kosong atau meninggalkan sesuatu tempat.

Penamaan bulan yang kedua ini sebagai Safar adalah kerana kebiasaan orang Arab meninggalkan rumah mereka pada bulan ini untuk memerangi musuh-musuh dan mereka juga suka mengembara pada bulan ini. Kebanyakan orang Arab jahiliah beranggapan terdapat kesialan pada bulan Safar ini. Ternyata pemikiran jahiliah ini masih diwarisi oleh segelintir kecil umat Islam zaman ini akibat lemahnya keimanan dalam jiwa dan kejahilan mereka terhadap ilmu tauhid.

Mereka beranggapan bulan Safar adalah bulan di mana Allah menurunkan kemarahan dan hukuman ke atas dunia. Oleh itu banyak musibah dan bencana terjadi pada bulan Safar khususnya pada Rabu minggu terakhir.

Sesetengah umat Islam menghindarkan diri daripada bermusafir pada bulan Safar melainkan terdapat keperluan yang mendesak. Sebagai contoh, dalam kitab al-Futuhat al-Haqqaniy, penulis kitabnya memilih menahan diri keluar berjalan pada bulan ini dan menasihati semua pengikut tarekat mereka tidak meninggalkan rumah melainkan jika benar-benar perlu.

Dalam kitab tersebut dikhabarkan bahawa Sheikh tarekat mereka iaitu Abdullah Faiz Daghestani berkata: “Pada hari Rabu terakhir bulan Safar, 70,000 penderitaan (bala) akan menimpa dunia. Barang siapa yang mengekalkan adab ini yang disebut (beberapa amalan yang tertentu), dia akan dilindungi oleh Allah yang Maha Kuasa”.

Bagi segelintir masyarakat Melayu pula mengelak mengadakan majlis perkahwinan pada bulan Safar kerana dipercayai jodoh pasangan pengantin itu tidak kekal dan kelak akan susah untuk mendapatkan zuriat.

Ada juga yang beranggapan bayi yang lahir pada bulan Safar bernasib malang dan hendaklah dijalankan satu upacara khas untuk membuang nasib malang tersebut. Kesemua ini merupakan perkara-perkara tahyul dan khurafat yang harus dibanteras sehingga ke akar umbi.

Hayatilah firman-Nya, Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah.... (al-Taghaabun: 11)

Lantaran itu beberapa amalan bidaah dicipta sempena bulan Safar bertujuan menghindari sebarang bentuk malapetaka yang berkaitan dengan kedatangan bulan tersebut.

lMandi safar

Orang Melayu satu ketika dahulu mengamalkan mandi safar atau mandi beramai-ramai di sungai mahupun pantai yang dianggap sebagai satu ritual menolak bala pada bulan Safar serta menghapuskan dosa.

Orang Melayu berarak ke destinasi terpilih diiringi alunan muzik, nyanyian, jampi serapah dan alunan zikir tertentu. Setelah itu mereka membaca jampi atau menulis ayat-ayat tertentu di atas kertas lalu memasukkannya ke dalam bekas berisi air dan mandi dengannya.

Sebenarnya amalan mandi safar ini diwarisi daripada budaya Hindu. Walaupun pengamalannya semakin terhakis dalam umat Melayu, masih ada yang melakukan pembaharuan dalam upacara ini. Mereka menganjurkan penulisan ayat-ayat tertentu di atas kertas atau papan dan direndam dalam kolah ataupun tangki berisi air untuk seluruh ahli keluarga mandi dengannya.

Keberkatan

Syaikh Muhammad Abdussalam al-Syaqiry r.h berkata: “Orang-orang awam biasa menulis ayat-ayat tertentu tentang keselamatan di atas kertas, misalnya ayat: Salaamun ‘ala Nuuh fi ‘aalamiin. (al-Saafaat: 79)

Maksudnya, “Salam sejahtera kepada Nabi Nuh dalam kalangan penduduk seluruh alam” pada hari Rabu terakhir bulan Safar, kemudian meletakkannya di dalam bekas (berisi air) untuk diminum airnya bagi mencari keberkatan kerana mereka berkeyakinan bahawa ini akan menghilangkan nasib buruk.

Ini adalah keyakinan yang sama sekali salah dan harus ditentang. Rujuk al-Sunnan wa al-Mubtada’aat al-Muta’alliqahbi al-Adzkaar wa al-Shalawaat karya Sheikh Muhammad Abdussalam al-Syaqiry, edisi terjemahan dengan tajuk Bidaah-Bidaah Yang Dianggap Sunah, Qisthi Press, Jakarta (2004), ms. 149.

Upacara yang disebut oleh beliau ini biasanya dikerjakan di masjid di antara solat Maghrib dan Isyak pada Rabu terakhir bulan Safar.

lSolat sunat

Pada hari Rabu terakhir bulan Safar kononnya disunatkan solat sunat empat rakaat. Waktu mengerjakannya adalah setelah terbit matahari dan sebelum waktu Zuhur.

Pada setiap rakaat hendaklah dibaca surah al-Fatihah (sekali), surah al-Kautsar (17 kali), al-Ikhlas (lima kali), Surah al-Falaq dan al-Naas (sekali) dengan dikerjakan dengan hanya satu tahiyat.

Setelah selesai solat ini hendaklah membaca doa berikut: “Ya Allah yang Maha Perkasa lagi Maha Mulia, wahai zat yang kerana kemuliaan-Mu semua makhluk-Mu menjadi hina. Jauhkan aku dari kejahatan makhluk-Mu. Wahai zat yang Maha Baik, Indah dan Mulia, wahai Pemberi Nikmat dan Kemuliaan, wahai Zat yang tiada Tuhan kecuali Engkau, kasihanilah aku dengan rahmat-Mu wahai zat yang Maha Pengasih. Ya Allah dengan rahsia Hassan, saudaranya, ayah, ibu dan keturunannya, jauhkan aku dari kejahatan hari ini dan apa turun pada hari ini, wahai zat yang memenuhi segala keperluan dan penolak segala bencana. Semoga Allah menjauhkannya kerana Dia yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Semoga selawat dan salam tetap terlimpahkan kepada Muhammad, keluarga dan seluruh sahabatnya”.

Doa ini bersumber dari Risalah Rawi al-Dzam’an fi Fadhaail al-Asyhur al-Ayyam, ms. 4. Penulis nukil dari kitab al-Bida’ al-Hauliyyah karya Abdullah bin Abdul Aziz al-Tuwaijiry, edisi terjemahan dengan tajuk Ritual Bidaah Dalam Setahun, Darul Falah, Jakarta (2003), ms. 139

Nyata tidak ada dalil yang sah menunjukkan solat serta bacaan doa tersebut disunatkan. Apatah dalam doa tersebut terdapat lafaz-lafaz tawassul yang dilarang oleh syarak iaitu menjadikan Hassan (r.a), Hussain (r.a), Ali (r.a), Fatimah (r.a) serta keturunan mereka sebagai perantara dalam berdoa.

Allah s.w.t. memerintahkan hamba-Nya berdoa secara terus kepada-Nya sebagaimana firman-Nya, Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. (al-Ghaafir: 60)

lBacaan surah dan zikir tertentu

Dalam buku al-Futuhat al-Haqqaniy pengikut tarekat tersebut diajar amalan tertentu untuk hari Rabu terakhir bulan Safar bertujuan menolak bala. Di antara amalannya adalah membaca kalimah syahadah tiga kali, beristighfar (300 kali), membaca ayat al-Kursi dan suraf al-Fiil (tujuh kali) dan dihadiahkan kepada diri sendiri dan juga ahli keluarga.

lMemberi sedekah

Kononnya dianjurkan untuk memperbanyakkan sedekah pada bulan Safar bertujuan menjauhkan diri daripada penderitaan dan nasib malang.

lBerkorban

Terdapat juga segelintir pihak yang beranggapan dianjur mengerjakan ibadah korban pada tarikh 27 Safar.

Kesemua amalan yang dikhususkan sempena bulan Safar di atas tidak pernah diperintah oleh Rasulullah s.a.w. dan tiada seorang sahabat mahupun para al-Salafussoleh yang mengamalkannya.

Sabda Rasulullah s.a.w., Barang siapa yang mengada-adakan di dalam urusan kami (iaitu di dalam perkara berkaitan agama) apa-apa yang tidak ada padanya, maka tertolaklah ia. (riwayat Imam al-Bukhari, no: 2697)

* MOHD. YAAKUB MOHD. YUNUS ialah Penolong Naib Presiden Bahagian Perbankan Perniagaan, Affin Bank Berhad.

medangtamang
Moderator
Moderator

Posts : 188
Join date : 2008-02-11
Location : Ada laaa...

View user profile

Back to top Go down

Re: Tiada sial pada bulan Safar

Post by honeynuyun on Tue Feb 12, 2008 1:09 pm

rasanya bulan2 islam mmg takde sial..

abis tu bulan apa yg ada sial ye.. scratch

honeynuyun
Moderator
Moderator

Posts : 102
Join date : 2008-02-12

View user profile

Back to top Go down

Re: Tiada sial pada bulan Safar

Post by medangtamang on Tue Feb 12, 2008 1:59 pm

ntah laa nuyun.... biasa yg berfikiran kolot jer caya menda2 ni sumer....

_________________
Be My ValenTine?

medangtamang
Moderator
Moderator

Posts : 188
Join date : 2008-02-11
Location : Ada laaa...

View user profile

Back to top Go down

Re: Tiada sial pada bulan Safar

Post by honeynuyun on Tue Feb 12, 2008 9:18 pm

medangtamang wrote:ntah laa nuyun.... biasa yg berfikiran kolot jer caya menda2 ni sumer....

mungkin bulan2 omputeh je kot...bulan islam konfem takde yg sial.. No

_________________
produk tia amelia,bwhite,nuriz,np bagus..n mcm2 lagi..
..0192197473..


http://nuyunbeautyhouse.blogspot.com/

honeynuyun
Moderator
Moderator

Posts : 102
Join date : 2008-02-12

View user profile

Back to top Go down

Re: Tiada sial pada bulan Safar

Post by meowlin on Tue Feb 12, 2008 11:30 pm

yup haku setuju.. apalaa.. bermacam cara nak sesatkan org.. dlm bulan islam ni pun banyak juga bulan yg disunatkan posa kan kan..
aku tak sebor menantikan bulan rejab laaa.. I love you

meowlin
Moderator
Moderator

Posts : 1329
Join date : 2008-02-10
Location : celah peti ais

View user profile

Back to top Go down

Re: Tiada sial pada bulan Safar

Post by honeynuyun on Wed Feb 13, 2008 9:03 pm

meowlin wrote:yup haku setuju.. apalaa.. bermacam cara nak sesatkan org.. dlm bulan islam ni pun banyak juga bulan yg disunatkan posa kan kan..
aku tak sebor menantikan bulan rejab laaa.. I love you

a'ahlah..bnyak bulan islam yg berkat... bounce

_________________
produk tia amelia,bwhite,nuriz,np bagus..n mcm2 lagi..
..0192197473..


http://nuyunbeautyhouse.blogspot.com/

honeynuyun
Moderator
Moderator

Posts : 102
Join date : 2008-02-12

View user profile

Back to top Go down

Re: Tiada sial pada bulan Safar

Post by meowlin on Thu Feb 14, 2008 12:32 am

haaa puan sri nuyun ko dah abih ke posa ganti tu yeee.. geek

meowlin
Moderator
Moderator

Posts : 1329
Join date : 2008-02-10
Location : celah peti ais

View user profile

Back to top Go down

Re: Tiada sial pada bulan Safar

Post by honeynuyun on Thu Feb 14, 2008 1:44 pm

meowlin wrote:haaa puan sri nuyun ko dah abih ke posa ganti tu yeee.. geek

a'ahlah..seronoknya jadi puan sri ni..bila dah start pose 6 je trus ganti..barulah tak tertunggak...gpun klau rajin ckit..tiap2 isnin pose lah.. Embarassed

_________________
produk tia amelia,bwhite,nuriz,np bagus..n mcm2 lagi..
..0192197473..


http://nuyunbeautyhouse.blogspot.com/

honeynuyun
Moderator
Moderator

Posts : 102
Join date : 2008-02-12

View user profile

Back to top Go down

Re: Tiada sial pada bulan Safar

Post by meowlin on Thu Feb 14, 2008 1:58 pm

honeynuyun wrote:
meowlin wrote:haaa puan sri nuyun ko dah abih ke posa ganti tu yeee.. geek

a'ahlah..seronoknya jadi puan sri ni..bila dah start pose 6 je trus ganti..barulah tak tertunggak...gpun klau rajin ckit..tiap2 isnin pose lah.. Embarassed

ekekekek haa masin mulut haku..mana taw jadi puan sri.. tongue
baguslaa gitu.. aku pun tinggai lagi 6 hari ni..bila laa nak gantini..

opss sorile tuan admin kami teroff topik nih..sori..

meowlin
Moderator
Moderator

Posts : 1329
Join date : 2008-02-10
Location : celah peti ais

View user profile

Back to top Go down

Re: Tiada sial pada bulan Safar

Post by firdaruddin on Thu Mar 27, 2008 11:41 am

khurafat betul amalan tu sumer..padahal islam tu mudah jer..

firdaruddin
Moderator
Moderator

Posts : 151
Join date : 2008-03-27

View user profile

Back to top Go down

Re: Tiada sial pada bulan Safar

Post by meowlin on Thu Mar 27, 2008 11:28 pm

Islam agama mudah dan menyenangkan betul kan fir.. Very Happy bersyukurlaa kita sebab tergolong dlm Islam dan amalkan cara hidup islam.. minta2 hidup mati kita dalam Islam dan ditempatkan dikalangan orang2 yg beriman.. Aminnnn

meowlin
Moderator
Moderator

Posts : 1329
Join date : 2008-02-10
Location : celah peti ais

View user profile

Back to top Go down

Re: Tiada sial pada bulan Safar

Post by firdaruddin on Fri Mar 28, 2008 9:36 am

tp masih ada jugak yg kata susah..camner tu ek?

firdaruddin
Moderator
Moderator

Posts : 151
Join date : 2008-03-27

View user profile

Back to top Go down

Re: Tiada sial pada bulan Safar

Post by Sponsored content Today at 11:05 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum