Nelayan cedera diserang pirana

View previous topic View next topic Go down

Nelayan cedera diserang pirana

Post by medangtamang on Tue Feb 12, 2008 1:27 pm

JERANTUT 11 Feb. – Seorang nelayan cedera di kaki akibat diserang sejenis ikan yang didakwanya daripada spesies pirana di Sungai Tembeling dekat sini malam tadi.

Kejadian berlaku ketika Adanan Nipah, 54, hendak melepaskan ikan tersebut yang terperangkap dalam jaring yang dipasangnya di sungai itu di Kampung Tempan, Hulu Tembeling dekat Kuala Tahan kira-kira pukul 10 malam.

Dia mendakwa ikan sepanjang 25 sentimeter itu menggigit kaki kanannya sebanyak tujuh kali ketika dia mahu melepaskan ikan berkenaan daripada jaring.

‘‘Ikan pirana itu menggigit kaki kanan saya secara tiba-tiba ketika saya hendak melepaskannya daripada jaring menyebabkan kaki saya luka dan bengkak.

‘‘Saya bertindak pantas mengambil penyauk ikan untuk menangkapnya dan memasukkan ikan itu ke dalam bekas polistirena,” katanya kepada wartawan Utusan Malaysia, HARIS FADILAH AHMAD.

Adanan juga terkejut kerana beberapa ekor ikan spesies yang sama di dalam sungai itu kemudian bertindak menerjah bahagian badan bot gentian kaca miliknya.

‘‘Saya sungguh hairan bagaimana pirana itu tiba-tiba bertindak ganas kerana sebelum ini belum pernah terdengar kejadian serangan ikan itu terhadap nelayan di Sungai Tembeling,” katanya.

Dia percaya pembenihan spesies pirana sejak dua tahun lalu di kawasan perlindungan Jabatan Perikanan di Jeram Panjang, Dedari, Lubuk Katak dan Kampung Pagi di sini telah menyebabkan spesies ikan itu membiak di Sungai Tembeling.

‘‘Ikan pirana itu mungkin terlepas dari kolam ternakan berdekatan Sungai Tembeling dan Sungai Pahang ketika banjir melanda kawasan ini Disember lalu,” katanya.

Adanan melahirkan kebimbangan spesies Pirana itu akan mengancam pembiakan ikan air tawar yang lain.

Dia yang menjadi nelayan sungai sejak 30 tahun lalu berkata, ikan Pirana boleh dimakan tetapi rasanya tidak sedap kerana ia bukan berasal dari sungai air tawar negara ini.

Katanya, ikan tersebut juga kurang mendapat permintaan di pusat pelancongan Taman Negara Kuala Tahan dan pasar bandar Jerantut apabila ia dijual dengan harga hanya RM2 hingga RM4 sekilogram.



NOTE*: kat malaysia ni pun ada pirana ker??? Hmmmm.....

_________________
Be My ValenTine?

medangtamang
Moderator
Moderator

Posts : 188
Join date : 2008-02-11
Location : Ada laaa...

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by krepek_pisang on Tue Feb 12, 2008 1:30 pm

uikssss soklan yg same... bile mase lak malaysia ade piranah??/ huhuhuhu

krepek_pisang
Moderator
Moderator

Posts : 239
Join date : 2008-02-11

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by medangtamang on Tue Feb 12, 2008 4:21 pm

Sesat kot?? huhu!!

_________________
Be My ValenTine?

medangtamang
Moderator
Moderator

Posts : 188
Join date : 2008-02-11
Location : Ada laaa...

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by meowlin on Tue Feb 12, 2008 11:34 pm

wehh memang pelik ada juga ke pirana kat msia.. isk2.. kot2 ikan2 tu dikawinkan oleh nelayan2 kot. akakaak Razz

meowlin
Moderator
Moderator

Posts : 1329
Join date : 2008-02-10
Location : celah peti ais

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by krepek_pisang on Thu Feb 14, 2008 11:26 am

uh betol kee?? dulu tulang tapir dikatekn tulang dinasor..... huhuhuhuhuh

krepek_pisang
Moderator
Moderator

Posts : 239
Join date : 2008-02-11

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by meowlin on Thu Feb 14, 2008 2:08 pm

weh sian tapir tu.. kena pitnah jadi dinasor..

meowlin
Moderator
Moderator

Posts : 1329
Join date : 2008-02-10
Location : celah peti ais

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by krepek_pisang on Thu Feb 14, 2008 2:10 pm

meowlin wrote:weh sian tapir tu.. kena pitnah jadi dinasor..

tu ar pasai hahaha aku sedih sangat..kepane la malaysia x de dinasorr... nak g gali2... aku suke caik menda2 camni....

krepek_pisang
Moderator
Moderator

Posts : 239
Join date : 2008-02-11

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by meowlin on Thu Feb 14, 2008 2:21 pm

weh kepek masa ko suka gali2 tu ko tak jumpa cacing kawit ke cacing tanah ke.. sib baik depa tak pk cacing2 tu adalah mee segera yg bernyawa.. Laughing

meowlin
Moderator
Moderator

Posts : 1329
Join date : 2008-02-10
Location : celah peti ais

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by krepek_pisang on Thu Feb 14, 2008 2:23 pm

hahahaahah jume cacing aku geli hahahah tp suke gali2...... gali yg jumpe dinasor laaa.....




cacing tu bukan mee laa... tp rantai zaman purba hahahahahah

krepek_pisang
Moderator
Moderator

Posts : 239
Join date : 2008-02-11

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by meowlin on Thu Feb 14, 2008 2:28 pm

baik ko tolong kucing aku gali derang nakberak.. cabottttttt


cacing tu rantai kaa.. sian cacing idup2 kena wat rantai dek org batu jaman dulu..kijam kijam..

meowlin
Moderator
Moderator

Posts : 1329
Join date : 2008-02-10
Location : celah peti ais

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by krepek_pisang on Thu Feb 14, 2008 6:28 pm

hahahahaha x de makne... manje gile kucingko nakkene korekkan tanah sbb nak berak hahahahahah kucing aku kire ngegade gak arr..kalau pasir dia x di beshkan dalam sehari skali.. soknye dia g berakkat jamban hahahahahah nasip la cake jenih yg ketoi2 bulat2 x basah..kering jeee... uhuhuhuhuhuhu

krepek_pisang
Moderator
Moderator

Posts : 239
Join date : 2008-02-11

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by meowlin on Fri Feb 15, 2008 9:33 am

weh ekkekeke.. aku ngacoh aje.. kucing aku ni budak berdua tu dedulu berak lam cat sand daa..pehtu tok laratle aku ashik nak membeli aje nyah.. train derang berak lam old paper lam litter tray tu haa jer.. senang banget..lepas menunaikan hajat..kenala buang.. abih cite.. cat senangle ko.. ko jamban jenis dok cangkung ke.. romah aku dua2 bilik ayor jenih dok duduk.. heiii susah2..

wehhh kang marah tuan ghumah kita membebel yg bebukan dlm romah dia nih.. cabutttttttttttt

meowlin
Moderator
Moderator

Posts : 1329
Join date : 2008-02-10
Location : celah peti ais

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by krepek_pisang on Fri Feb 15, 2008 4:44 pm

kene angkot pakai tisu arrr... pasal nyambah dodok... tp jenih yg jamban tu sentiase kering... so x de la kene air cake tu hahahahahah

tau arr..maksid aku ukan main ngegade kucingko nak berak kene kjorekkan.... huhuhuhuhuhuhuh

kalau paper senang gile... tp bau arr... pasal x serap air tencin dia kang.......


hahahahah x pe.. tuan umah x kesah kite joyah....janji pasal minatang huhuhu sbb topic pasai minatang gakkan

krepek_pisang
Moderator
Moderator

Posts : 239
Join date : 2008-02-11

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by meowlin on Fri Feb 15, 2008 8:16 pm

wuwuwuw sanggup ko pakai tisu pegang.. syabash.. nanti ko mesti sanggup tolong amik tisu kutip taik lembu india daun pisang buah hati ko tu.. akakakakkakakakaka...

lariiiiiiiiiiiiii

meowlin
Moderator
Moderator

Posts : 1329
Join date : 2008-02-10
Location : celah peti ais

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by firdaruddin on Thu Mar 27, 2008 10:45 am

ni camner citer pasal piranha leh bertukar jadi citer pasal kucing nie?ha? ha?

firdaruddin
Moderator
Moderator

Posts : 151
Join date : 2008-03-27

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by PeAh on Sat Apr 05, 2008 8:56 pm

mana citer pirana dah jd tapir ke kucing plak.... Shocked Shocked

PeAh
Moderator
Moderator

Posts : 246
Join date : 2008-02-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Nelayan cedera diserang pirana

Post by Sponsored content Today at 5:38 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum